Tuotantoeläimet

Sali: Oscar von Hellens

Puheenjohtaja: Ilmoitetaan myöhemmin

Onnistunut terveydenhuoltokäynti

Terveja hyvinvoiva eläinlääkäri yleisteeman mukaisesti sikaosiossa pureudutaan kaikkia praktisoivia sikaeläinlääkäreitä koskettavaan aiheeseen: Onnistunut terveydenhuoltokäynti.

Luennoilla käsitellään onnistunutta käyntiä niin eläimen, tilallisen kuin eläinlääkärinitsensä näkökulmasta. Sikaluennot aloittaa Sikavan eläinlääkäri Ina Toppari, joka perehdyttää kuulijat käytännön asioihin, joita eläinlääkärin tulee erityisesti ottaa käynneillä huomioon. Eläinlääketieteellisen katselmuksen jälkeen psykologian rautainen ammattilainen luennoi omasta näkökulmastaan, kuinka saada asioita eteen päin tilatasolla niin, että eläinlääkärikin voi hyvin ja työssä jaksaminen voimistuu. Näiden luentojen jälkeen praktikkoeläinlääkärillä on konkreettisia työkaluja vietäväksi Eläinlääkäripäiviltä jokapäiväiseen työhönsä.

Psykologian osaa luennoista suositellaan muillekin kuin sikapraktikoille.

Sikaosion aikataulu lisätään sivuille myöhemmin.

NAUTA

Torstai ja perjantai 9.-10.12.2021
Sali: Oscar von Hellens

Torstain puheenjohtaja: Kunnaneläinlääkäri Anu Korpikallio, Itä-Savon sairaanhoitopiirin ky
Perjantain puheenjohtaja: Apulaisprofessori Heli Simojoki, Helsingin yliopisto

Tarttuvat taudit

Nautaosion ohjelma keskittyy tarttuviin tauteihin. Torstaina Tiina Autio kertoo Suomen tautitilanteesta ja tautiseurannoista. Tämän jälkeen Hanna Lounela luennoi eläintautivastustuksesta. Hän käy muun muassa läpi, miten eläinlääkärin tulee toimia epäillessään vastustettavaa eläintautia märehtijällä. Lisäksi kuulemme, miten lääkitsemislainsäädäntö muuttuu ja miten muutokset vaikuttavat tuotantoeläinten lääkintään. Lääkitsemisluennon pitää Saija Kalenius.

Perjantaina aamupäivällä puhutaan nautojen hengitystieinfektioista. Professori Maria Stokstad luennoi nautojen RS- ja koronavirusinfektioista ja Norjan kokemuksista niiden eradikaatiossa. Aamupäivän päätteeksi kuulemme Vera Talvitien esityksen Mycoplasmabovis – riskinhallinnasta lypsykarjatiloilla.

Perjantai-iltapäivänä keskitymme ihon ongelmiin. Iltapäivän aluksi Seppo Saari kertoo meille naudanihon loisista. Päivä päättyy Hertta Pirkkalaisen luentoon, mitä praktikon tuleetietää sorkka-alueen ihotulehduksesta, DD:stä.

Aikataulu

Torstai 9.12.